Wycieczka klasy VII C do Pieskowej Skały i Ojcowa

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z wycieczki klasy VII c.

V. Lekcja ekologii

16 maja klasa 7b wzięła udział w Tauron Arenie w V. Wielkiej Lekcji Ekologii zorganizowanej  przez Gminę Miejską Kraków oraz Arenę Kraków S.A. Imprezie towarzyszyło hasło „Kraków w dobrym klimacie”. Swój pobyt zaczęliśmy od prelekcji doradców ds. klimatu i środowiska Urzędu Miasta Krakowa. W czasie zajęć prowadzonych w bardzo atrakcyjny i profesjonalny sposób mieliśmy możliwość zrozumieć procesy jakie wpływają na zmiany klimatu, zapoznać się ze skutkami jego zmian, poznać działania na rzecz jego ochrony na poziomie globalnym, lokalnym i indywidualnym. Spotkanie zakończyliśmy quizem klimatycznym, za który uczniowie otrzymali atrakcyjne nagrody. Potem udaliśmy się na płytę Areny Głównej, gdzie uczniowie odwiedzili różne stoiska
i wzięli udział w wielu konkursach, quizach i akcjach, za które zbierali pieczątki na specjalnych kartach. Za ich wypełnienie uczniowie otrzymali sadzonki roślin. Poznaliśmy ekologiczny park maszyn z różnymi pojazdami i urządzeniami, które są wykorzystywane przez miejskie spółki i jednostki w codziennej pracy, m.in. zamiatarki, polewaczki, śmieciarki, odkurzacze miejskie, pojazdy elektryczne, koparki ssące, radiowozy, autobusy i radiowóz elektryczny. Mogliśmy również poznać na specjalnie przygotowanych stoiskach zasady działania zrównoważonego transportu, segregację odpadów, oszczędzanie wody, sposoby korzystania z Odnawialnych Źródeł Energii,  fakty z ochrony  przyrody i dbania o zwierzęta. Uczniowie udzieli wywiadu dla radia
i gazety. Rozmawialiśmy ze studentami i członkami kół naukowych Eko-Energia AGH, AGH Solar Plane i AGH Solar Boat, którzy zaprezentowali jak można wykorzystać
w 100% odnawialną energię słoneczną i dlaczego warto inwestować swój czas na naukę oraz tworzenie nowych technologii. Wszystko było tak interesujące, wręcz wciągające, że biorąc udział w tej imprezie czas minął nam bardzo szybko. To było spotkanie,
w którym bawiąc się pogłębiliśmy swoją wiedzę z zakresu ekologii.


,, CZY KEJTER LUBI GRULE, A SZCZECIN LEŻY NAD MORZEM?”


Efekty prac grupowych projektu interdyscyplinarnego nt. bogactwa geograficznego i językowego Polski. Część polonistyczna wyk. przez kl. VII C.

Mirela Rubin-Lorek


SZKOLNY KONKURS NA PROJEKT KOSTIUMU DO SPEKTAKLU PT. ,,ZEMSTA”

W szkolnym konkursie plastycznym wzięli udział uczniowie i uczennice klas siódmych. Przedstawiamy wyniki: I miejsce – Róża Czaplińska (kl. VII C) II miejsce ex aequo – Olga Janik i Zofia Załęska (obie z kl. VII C) III miejsce ex aequo – Mateusz Görlich (kl. VII A) i Maryla Matoga (kl. VII C). Wyróżnienia – Michał Gajewski (kl. VII A), Yuliia Hubitska i Ivan Rohach (oboje z kl. VII B), Serafina Kunz (kl. VII C). Dziękujemy wszystkim za udział w konkursie, a zwycięzcom gratulujemy. Dyplomy i nagrody zostaną wręczone w czerwcu.

Bożena Księska, Mirela Rubin-Lorek

NAUCZANIE JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO W KORELACJI Z NAUKĄ INNYCH PRZEDMIOTÓW


W naszej szkole od lat uczymy dzieci cudzoziemskie oraz polskie – powracające z innych państw.

Od zawsze staramy się korelować naukę języka polskiego jako obcego / drugiego / odziedziczonego z nauką matematyki, geografii, historii, biologii itd. Tym razem nasza uchodźcza młodzież z klas siódmych robiła plakaty na historię (sugestia p. Ewy Kurak, nauczycielki historii) nt. Wielkiego Głodu z lat 30 XX wieku, kiedy władza komunistyczna ZSRR chciała unicestwić naród ukraiński. Uczniowie ukraińscy mają okazję przedstawić swoim polskim kolegom ten smutny fakt historyczny dotyczący ich Ojczyzny. Siódmoklasiści pracowali pod okiem nauczycielki jpjo, p. Mireli, a także asystenta kulturowego, p. Dymitra. Życzmy sobie, aby historia naprawdę była nauczycielką życia.

Plakat wykonany przez uczniów

Red. i fot.: Mirela Rubin-Lorek


Zielona szkoła klasy Vb

W dniach 4-10 kwietnia br. klasa Vb wraz z opiekunami, Małgorzatą Dunikowską i Krystyną Glanowską, przebywała na zielonej szkole w miejscowości Polanica Zdrój. Bogaty program pozwolił uczniom wiele się nauczyć i spędzić czas w atrakcyjny sposób. W Polanicy Zdrój dzieci zwiedziły Pijalnię Wody Mineralnej, Park Zdrojowy, Punkt Widokowy Góralka, Zamek Szczytna- Leśna Skała. W miejscowości Duszniki Zdrój uczniowie odwiedzili Muzeum Papiernictwa, gdzie poznali historię czerpania papieru i uczestniczyli w warsztatach. Kolejną miejscowością odwiedzoną przez grupę była Kudowa Zdrój. Tu dzieci zwiedziły Kaplicę Czaszek oraz EcoCentrum Parku Narodowego Gór Stołowych i uczestniczyły w interaktywnych lekcjach biologii i geografii. Wcześniej w tym samym dniu zdobyły najwyższy szczyt Gór Stołowych- Szczeliniec Wielki.
Oprócz poznawania historii i przyrody Dolnego Śląska, uczniowie uczestniczyli w wielu zajęciach na terenie ośrodka. Tu w ciągu dnia odbywały się różne zajęcia: plastyczne, sportowe, muzyczne, polonistyczne a wieczory umilały wspólne gry i zabawy, karaoke, bilard, seanse filmowe lub czytanie książek. Nie zabrakło tez matematyki na podwórku. Uczestnicy zielonej szkoły brali udział w wielu konkursach, np.: konkurs czystości, konkurs wiedzy o Polanicy Zdrój, konkurs na najlepsze LOGO pokoju. Zwycięzcy otrzymali nagrody i dyplomy.
Dzieci miło spędziły czas, wiele się nauczyły, a wracając już marzyły o następnej zielonej szkole.

Projekt klasy VIIC pn. ,,Jedzenie w PANU TADEUSZU” zrealizowany w ramach ogólnopolskiego projektu EkoSzkoła 2022.

W czwartek, 24. lutego 2022 r., klasa VII C przedstawiła efekty swojej kilkutygodniowej pracy nad projektem pt. ,,Jedzenie w PANU TADEUSZU”. Projekt autorstwa p. Mireli Rubin-Lorek wpisywał się w podsumowanie pracy nad naszą epopeją narodową. Zaproszeni goście, czyli klasy: VII A i B wraz z paniami Wychowawczyniami, wysłuchali prezentacji sześciu grup projektowych, które po zbadaniu jadłospisów uczt wyprawianych w Soplicowie i w zamku Horeszków, zaprezentowały przepisy, ciekawostki, zagadki o jedzeniu w XIX wieku. Konkursy ze słodkimi nagrodami na pewno umiliły czas przedstawienia. Praca projektowa, popularna w naszej szkole, rozwija wiedzę i kreatywność uczniów. Teraz już wiemy, że Soplicowie i ich goście jedli przede wszystkim potrawy przygotowywane z lokalnych produktów, choć wegetarianie, weganie i obrońcy praw zwierząt mogliby zarzucić mieszkańcom opisanej przez Mickiewicza okolicy nieczułość lub nawet okrucieństwo wobec zwierząt. Cóż, każda epoka ma swój charakter…  red. Mirela Rubin – Lorek

Marnowanie żywności- z czym to się łączy?

1.03. w naszej szkole uczniowie wzięli udział w prelekcjach na temat marnowania żywności przeprowadzone przez projekt invECO.

Ten ekologiczny projekt prowadzą dwie uczennice XXVII LO w Krakowie Patrycja Grzywa i Julia Kruszyna w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii.

Ich celem jest uświadomienie młodych ludzi o problemach ekologicznych dzisiejszego świata, w tym także, jak człowiek wpływa na zmiany środowiskowe oraz jak i dlaczego warto się tym zainteresować i działać!

Jeżeli zainteresował was ten temat i chcecie dowiedzieć się czegoś więcej to zapraszamy na media społecznościowe invECO.

Na instagramie i Facebooku czekają na was ciekawe posty i tam najszybciej dowiecie się o kolejnych działaniach dziewczyn!
Możemy zdradzić w sekrecie, że już niedługo odbędzie się kolejne darmowe wydarzenie organizowane przez Patrycję i Julię.

Social media invECO:

ig-> https://www.instagram.com/_inveco/ 

fb->https://www.facebook.com/inveco.zwzt/ 

yt-> https://www.youtube.com/channel/UCVfgiDzPVS_9NLbd_ENXCOA/videos 

gmail-> inveco.zwzt@gmail.com

tiktok-> https://vm.tiktok.com/ZMLAqKd3J/ 

Zapraszamy też na zbiórkę Allegro, z której pieniądze zostaną przeznaczone na realizację projektu i na fundację Otwarte Klatki. Już niedługo będą tam dostępne koszulki invECO!

Reminiscencje z dwudniowej wycieczki klas siódmych do Warszawy

Uczniowie klasy VIIc wiersze piszą

Od klasy czwartej, kilka razy do roku, świętujemy
Dzień Marchewki i Jej Kolegów. To już tradycja.
A tak widzi to klasowy Wieszcz, który stworzył modelowy sonet…

sonet ucznia klasy 7c

„Przerwa na Czytanie”

W październiku nasza szkoła brała udział w akcji o zasięgu międzynarodowym: w „Przerwie na Czytanie”. 7 X 2021 r. (czwartek) uczniowie wraz ze swoimi nauczycielami wspólnie czytali książki: najpierw na głos, a następnie kto chciał, mógł to robić samodzielnie. W klasach pierwszych nie wszystkie dzieci są biegłe w tej umiejętności, dlatego Panie czytały uczniom na głos wybrane fragmenty ulubionych, przyniesionych przez nich książek. W starszych klasach też nikogo nie trzeba było zachęcać, gdyż nasza placówka należy do zaczytanych szkół, z czego się bardzo cieszymy.

Red. Mirela Rubin-Lorek

dyplom za udział w akcji Przerwa na czytanie

Spotkanie z ratownikiem wodnym

W czwartek, 21 X 2021 r., klasa VII C miała przyjemność gościć na godzinie wychowawczej p. Mateusza Bukowczana – nauczyciela naszej szkoły i ratownika wodnego, który poprowadził ciekawą prelekcję nt. tego rodzaju ratownictwa. Slajdy prezentacji oraz filmik uzupełniły interesującą gawędę p. Mateusza. Poznaliśmy specyfikę i trudności tego zajęcia.

Jesteśmy dumni, że mamy wśród nas kogoś, kto ratuje życie osób korzystających z wodnych kąpieli.

Red. Mirela Rubin-Lorek

Zajęcia z Policją i Strażą Miejską

Klasy IV-VI na początku roku szkolnego spotkały się z przedstawicielami Straży Miejskiej. Klasy VII-VIII odbyły zajęcia z Policją. Funkcjonariusze prowadzili prelekcje dotyczące bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.

Szkoła Pamięta

Nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji Szkoła Pamięta. W ramach realizacji projektu udaliśmy się m.in. na Cmentarz Rakowicki. Na przełomie października i listopada 2021 r odwiedziliśmy z uczniami groby wybitnych członków społeczności szkolnej oraz znanych Polaków.

Święto Niepodległości

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w listopadzie w akcji ogólnopolskiej Szkoła do Hymnu oraz Mamy Niepodległą 2021!. Druga z akcji polegała na pisaniu życzeń z okazji 11.11.

BohaterON

Nasza szkoła we wrześniu i październiku 2021 r. wzięła udział w akcji ogólnopolskiej BohaterON polegającej na pisaniu życzeń do powstańców warszawskich. W projekcie uczestniczyły klasa IIIb oraz klasy IV-VIII.