Klasy integracyjne
Klasa integracyjna to możliwość wspólnego kształcenia dzieci niepełnosprawnych z dziećmi zdrowymi. Podstawowym założeniem tej klasy jest stworzenie każdemu dziecku optymalnych warunków rozwoju zarówno w sferze procesów poznawczych i intelektualnych, jak również w sferze emocjonalno–społecznej.
Klasa integracyjna liczy od 15 do 20 uczniów, w tym 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych. W klasie tej pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel przedmiotu oraz nauczyciel wspomagający. Program nauczania w klasie integracyjnej jest taki sam, jak w każdej innej równoległej klasie.
Uczniowie
Dzieci niepełnosprawne kwalifikowane są do oddziału integracyjnego na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. Są to dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, niedowidzące, niedosłyszące, z autyzmem, z zespołem Aspergera, z afazją – niepełnosprawnością ruchową.
Dzieci niepełnosprawne biorą czynny udział w życiu szkoły, chętnie uczestniczą we wszystkich organizowanych imprezach, konkursach i przeglądach oraz wycieczkach i wyjazdach na „zielone szkoły”.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna dla naszych uczniów
W ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla naszych uczniów, a zwłaszcza dla uczniów z orzeczeniami do kształcenia specjalnego, oferujemy na terenie szkoły następujące zajęcia:
- rewalidację,
- zajęcia korekcyjno- kompensacyjne,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia rozwijające ruchowo,
- trening umiejętności społecznych,
- terapię integracji sensorycznej,
- spotkania i opiekę psychologa i pedagoga szkolnego.
Mamy bardzo dobrze wyposażony gabinet logopedyczny oraz gabinet do terapii pedagogicznej i rewalidacji.
Szkoła zatrudnia:
- pedagoga szkolnego,
- psychologa,
- pedagogów specjalnych: oligofrenopedagogów, surdopedagogów, tyflopedagogów;
- logopedów,
- terapeutę pedagogicznego,
- terapeutę SI,
- terapeutę treningu umiejętności społecznych,
- specjalistę od gimnastyki korekcyjnej.
Historia
Pierwsza klasa integracyjna w naszej Szkole została powołana 1 września 1996 r. Opiekę nad klasą objęła mgr Regina Safier – Radwańska jako nauczyciel prowadzący i mgr Teresa Rokosz jako pedagog specjalny. Na potrzeby klasy został stworzony program autorski „Nie jestem sam”, którego autorką jest p. Regina Safier – Radwańska. Spotkał się on z wysoką oceną pani metodyk mgr D. Irzyk – Ostrowskiej. Co roku przybywał nowy oddział integracyjny: obecnie jest ich dziewięć.
Co integracja daje dzieciom?
- Eliminuje izolację uczniów z niepełnosprawnością od uczniów sprawnych.
- Daje możliwość wzajemnego uczenia się siebie, swoich możliwości i ograniczeń.
- Uczy wrażliwości i wzajemnej akceptacji.
- Uczy współdziałania w grupie, odpowiedzialności za efekty wspólnej pracy.
- Daje szansę nauczenia się dawania i przyjmowania pomocy.
- Kształci kreatywność, przełamuje bariery niemożliwości w osiąganiu zamierzonych celów.
- Zapewnia uczniom szczególnie uzdolnionym pracę na poziomie odpowiadającym ich dążeniom i oczekiwaniom.